Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

מועדון אופניים תל אביב

מבוא לרכיבת כביש בטוחה מאת ניב ליבנר

בכתבה הזאת, נעבור על הגורמים הבסיסים שמסכנים אותנו, רוכבי הכביש, ונעבור על הכלים שיש ברשותנו להתגונן.


הסכנה המידית של כל רוכב אופניים, בין עם הוא רוכב שטח, כביש או כדורגל-אופניים, היא כח המשיכה. כידוע, כח המשיכה, כשמו הוא, נחרץ "למשוך" את כל מה שבאטמוספירה, למרכז כדור הארץ, מבלי להתחשב בעובדה (הכאובה, ברוב המקרים) שבדרך עשוי להיות אספלט. מהנסיון שלי, בהתמודדות מול כח המשיכה, לא תמיד יוצאים רוכבי האופניים כשידם על העליונה, ולכן, לפני שנתעסק באינטרקציה שלנו עם שאר דרי הכביש, נעבור על כמה כללים בסיסים, שיעזרו לנו לקרוא תיגר על ניוטון ושלל חוקיו.

 


נתחיל ברשימת ציוד, שיכולה לעזור להמנע ממאבק איתנים עם ניוטון (הגנה אטקיבית), ואביזרים שיכולים למזער נזקים במקרה שהפעם הפסדנו במערכה (הגנה פסיבית).

 

רשימת הגנות אקטיביות (להמנע מתאונה מראש):
צמיגים טובים בלחץ מתאים, לא גבוהה מדי, לא נמוך מידי. רוב הרוכבים, חושבים שהם ירכבו מהר יותר, ויעלו את העמידות נגד פאנצרים, על ידי העלאת הלחץ ללחץ המקסימאלי שהצמיג מאפשר. בפועל, הצמיג איטי יותר בלחץ גבוה כל כך, אוחז פחות, ולא יותר עמיד לפאנצ'רים. הלחץ המומלץ הוא 100-110, תלוי בצמיג, באיכות הכביש ובמשקל הרוכב. בנוסף, הרכיבה על צמיג בלחץ נמוך יותר נוחה יותר, ולכן מסייעת לשמור על ריכוז לאורך זמן. קל, זול, חזק. בחר שניים, כך טען קיט בונטרגר, בהתיחסו לחלקי אופניים. מה שעמוד מאחורי הציטוט הוא שאין קסמים, וכל דבר בא על חשבון דבר אחר. חלקים שאסור להתפשר על חוזקם בעיקר כידונים, סטמים, גלגלים, לדאוג לחלופה סבירה של החלקים שקריסתם תסתיים בתאונה.

משקפי רכיבה, גם מפאת סינוור, וגם הגנה מגיפ'ה ומעופפים.

כפפות וסרט כידון שאינו חלק, למניעת החלקה של היד מהכידון, קריטי בעיקר כשמזיעים.

 

הגנה פאסיבית (אחרי התאונה):
קסדה
כפפות

 

מעבר לאביזרים האלו, גם לנו הרוכבים יש השפעה מסוימת בקרב נגד חוק המשיכה:

הקפדה על כללי הפלאטון, גם בקבוצות קטנות
1. אין לרכב בפלאטון תוך כדי שמיעת מוזיקה בפלאטון. הדבר מסיח את דעת הרוכב, וגורם לו להיות מנותק משאר הפלאטון, תוך כדי סיכון עצמו, ויותר גרוע, סביבתו.
2. רכב בקו ישר, ובפניות, שמור על הקו של הרוכב שליפנך. כל תזוזה לא צפויה יכולה להוביל להתרסקות.
3. עזוב את הברקסים. כל לחיצה קטנה שלך על הברקס מתעצמת לכל אחד מהרוכבים שמאחוריך.
4. התרע בפני מפגעים. לכל פלאטון יש את דרכי הסימון שלו, למרות שהעקרונות זהים. סמן עצירה, פניות מתוכננות, בורות בכביש, וכל מה שיכול לשנות לרוכבים שאחריך.
5. המנע מכל תנועה קיצונית חדה, ולא צפויה.
6. אל תשאר נעול במבטך על הגלגל של הרוכב שליפנך, הבט כמה רוכבים קדימה, בכדי שתוכל לצפות מראש את התגובה של רוכב שליפנך.

7. הזהר, והזהר את שותפיך לרכיבה ממפגעים כגון כתמי שמן, בורות בכביש, אבנים (גם חצץ) וכל עצם אחר שנמצא בשוליים.
8. לא להפריז במהירות, בעיקר במקומות שאינך מכיר וברכיבה עם קבוצת שאינך מכיר.

 

 

שלב שלישי:
אינטראקציה עם שאר דרי הכביש. בזמן הרכיבה בכביש, ישנן סכנות שונות, שאת חלקן ניתן לצמצם, וחלקן לא בשליטתנו.


עכשיו נסקור את הבעיות, והפתרונות המוצעים:
א. קרבה פיזית למכוניות בכביש. בגלל הקרבה הרבה, כל שינוי כיוון קטן של הנהג ושלכם, עלול לגרום למפגש בלתי רצוי. אומנם אנחנו לא יכולים להיות אחראים על ריכוז הנהגים, ואם הם סוטים מנתיבם או לא, אנחנו מחוייבים לשמור על הכיוון שלנו, ובשום פנים ואופן לא להתפרץ לכביש, מבלי לוודא שהכביש לחלוטין פנוי. בנוסף, רצוי מאוד לבחור כבישים עם שוליים רחבים, ולרכב בימין הקיצוני של השוליים, גם אם הם מלוכלכים. פנצ'ר עדיף על תאונה. בנוסף, רכיבה בקריטריומים ידועים וסגורים, כמו ראש ציפור, הקריטריום של שהם, קריטריום קיסריה, עדיפה מבחינת בטיחות פיזית (לא אחראי לשפיות מנטלית, השיא שלי זה שלוש שעות בראש ציפור).

ב. חוסר נראות- לא תמיד ניתן לראות את הרוכבים ממרחק סביר לתגובה, זה יכול לנבוע ממספר סיבות, ועדיף להמנע מרכיבה בתנאים אלו:
1. תאורה חלקית- מומלץ להשתמש במספר נצנצים רב ככל האפשר, וגם במחזירי אור רגילים.
2. חוסר בליטה בשטח- עדיפות של לבישת בגדים בצבעים בולטים בהתאם לאזור בו אתה רוכב. למשל במדבר, דווקא צהוב שנחשב צבע בולט, יכול להבלע בנוף בקלות יחסית.
3. ערפל- נגד ערפל אין ממש שום דרך להתגונן, ולכן מומלץ לדחות את הרכיבה עד שהערפל יתפזר.
4. סינוור- ברכיבה על מול השמש, קשה מאוד לראות מה קורה לפנינו. הצד הפחות סימפטי של הסינוור, זה שהנהג שעומד לעקוף אותך, לא סביר להניח שרואה הרבה יותר ממך. מומלץ לתכנן את הרכיבה בהתאם לשעות, כך שלא לרכב מזרחה בשעות הזריחה, ולא לרכב מערבה בשעות השקיעה.

הפלאטון, מפחית את הסיכוי לתאונות, בגלל הגברת הנראות. קבוצה של עשרה רוכבים, בולטת הרבה יותר בכביש מאשר רוכב אחד. למרות זאת, אין שום מקום לשאננות. לפלאטון אין זכויות יתר על הכביש, ועל כל רוכבי הפלאטון להקפיד על כל כללי הבטיחות, ובראשם ההקפדה על הרכיבה בשוליים, רכיבה עם נצנצים בשעות הרלוונטיות, ושאר הכללים.
 

בחסות:
 © כל הזכויות שמורות למועדון אופניים תל אביב 2008 | אתר ע"י נטאימפקט - עיצוב, הקמת אתרים