Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

מועדון אופניים תל אביב

במה אתה מושקע?

מאת נמרוד דובינסקי

 

ענף האופניים בתנופה אדירה בשנים האחרונות. רואים זאת בכמות האנשים העוסקים ברכיבה. לפני 20 שנה בודדים רכבו על בסיס קבוע ואלה שרכבו החזיקו אופניים תחרותיים במחיר שנע לרוב בין 4,000 ₪ - 12,000 ₪. היום כשבוחנים את כמות הרוכבים הפעילים, העובדים בחברות שונות במשק, אם בהיי-טק אם בחברות ממשלתיות ואם בקרב העצמאיים, ניתן להבחין ברוכבים רבים העוסקים ברכיבה על בסיס קבוע (פעמיים בשבוע ומעלה).

 

דבר מעניין נוסף הוא שווי האופניים עליהם רוכבים. אופני כניסה עולים סביב 4,000 ₪, אופניים ממוצעים נעים בטווח של 8,000 ₪ - 16,000 ₪, ואופניים "אייכותיים" שיתרונם הפונקציונלי היחסי קטן עד זניח, נעים בטווח של 20,000 ₪  - 50,000 ₪. אופניים ב- 20,000 ₪ לא מרימים גבה בקרב הרוכבים החובבים בישראל 2014. 

 


רמת מיומנות המקצוען שאנו רואים בטור דה פראנס גבוהה מבחינת הכושר הגופני, תנוחת הרכיבה וטכניקת הרכיבה. רמת האופניים עליהם הוא רוכב תואמת את מיומנותו הגבוה. לעומתו, לרוכב החובב המומצע מיומנות רכיבה נמוכה או ממוצעת במקרה הטוב. לרוכב החובב לרוב אין את היכולת להבחין בפערים הקיימים בין רמתו הנוכחית לבין הרמה אליה הוא שואף להגיע. 

 


במקרים רבים רוכבים מניחים שרכישת אופניים יקרים כמו של המקצוענים, יעזרו לגשר על הפערים בכושר הגופני, בתנוחת הרכיבה התחרותית ובטכניקת הרכיבה התחרותית. החדשות הרעות הן שמרבית הרוכבים לא מצליחים לשדרג את המקצועיות שלהם גם לאחר שרכשו אופני קצה. החדשות הטובות הן שיש כמה שלבים הכרחיים לרכישת מיומנוית הרכיבה שגם עם אופני כניסה במחיר 5000 ₪ ניתן ללמוד. מדי כמה שנים רואים רוכב מנצח מרוץ חשוב בישראל על "גרוטאה" רק כדי להזכיר לנו שהכושר והמיומות הם אלה הגורמים לדוושות להסתובב מהר.

 


ישנם שלבים הכרחיים אותם הרוכב צריך לעבור כדי להיות "מקצועי":


1. תנוחת רכיבה – התאמת אופניים לרוכב היא השלב הראשון והחשוב ביותר. תנוחת רכיבה "נכונה" מותאמת לרוכב ומלווה אותו לאורך השנים בהתאמות קלות הנדרשות כאשר הרוכב הופך לגמיש יותר, חזק יותר ורזה יותר. מעבר לשינויים אלה, תנוחת הרכיבה הנכונה לא אמורה להשתנות גם שמשדרגים או עוברים לאופניים חדשים. התנוחה עוברת מאופניים לאופניים והרוכב לא אמור להבחין בדבר מלבד מהיגוי שעשוי להיות שונה בגלל גאומטרית האופניים וגלגול הגלגלים שיכולים להשפיע על איכות ומהירות הרכיבה.


2. טכניקת רכיבה – טכניקת הדיווש המורכבת משפת הגוף של פלג הגוף התחתון ופלג הגוף העליון. טכניקת דיווש "נכונה" היא טכניקה יעילה המשתמשת לא רק בקבוצת השרירים הדוחפת את הדוושה למטה אלא גם בקבוצת השרירים שגורפת את הדוושה לאחור ומושכת אותה למעלה. פלג הגוף העליון תומך בדיווש היעיל ע"י יצוב האגן, עמוד השידרה והכתפיים בעזרת שרירי הליבה. מבחוץ הרוכב המקצועי נראה כאילו הוא מדווש ללא מאמץ.


3. מיומנות השליטה על האופניים – הדרך בה הרוכב והאופניים זורמים כגוף אחד במהירות ובביטחה. מיומנות גבוהה באה לידי ביטוי בהרמוניה של השרירים, השלד והמבט המאפשרים לרוכב ולאופניים להתמודד בקלילות עם אתגרי הדרך.


4. הכושר הגופני – השלב האחרון והחשוב ביותר רק אם הוא בא לאחר ביסוס שלוש המימנויות הקודמות.

 


כמו בהרבה תחומים בחיים גם באופניים כאשר אנחנו חושבים שאנחנו משקיעים בשיפור המקצועיות שלנו כרוכבים, אנחנו בעצם מושקעים עד צוואר בדברים שלא מקדמים אותנו. תוך כמה זמן אהיה רוכב טוב אם כבר קניתי אופניים של מקצוען? לרוב הרוכבים כניראה אף פעם אלא אם ישקיעו בשלושת השלבים הראשונים ובסדר הנכון שלהם. את המיומנויות האלה ניתן לרכוש עם הזמן אך מומלץ לרכוש אותם דרך אנשי המקצוע הטובים ביותר, כל אחד בתחומו.

 


ביסוס כל שלב בליווי איש מקצוע דורש השקעה וזמן. השלב הראשון יכול לקחת כחודש, השלב השני שלושה עד שישה חודשים לפחות, וכך גם השלב השלישי. רק אז ניתן לעבור לשלב הרביעי ולהתחיל לעבוד בצורה הדרגתית ומכוונת על בניית הכושר הגופני. גם שלב זה, למרות שנחשב לחשוב ביותר, אינו טריוויאלי. מה נדרש כדי להשתפר? לשם כך יש להתמקצע בתכנון, ניהול זמן, תזונה, העמסה על מגוון סוגיה והתאוששות על מגוון סוגיה.


לסיכום, אין קיצורי דרך להשגת מיומנויות הרכיבה. את הגלגל המציאו לפני הרבה שנים ומאז מומלץ להתייעץ עם אנשי המקצוע הטובים ביותר בתחומם.

 

בחסות:
 © כל הזכויות שמורות למועדון אופניים תל אביב 2008 | אתר ע"י נטאימפקט - עיצוב, הקמת אתרים